Tek uygulamayla yakıt ve elektrik
Türkiye’de ilk şarj istasyonu lisansı alan En Yakıt, tek uygulamayla hem elektrik hem de yakıt tedariki yapıyor. Şirketin gelecek yıl hedefi ise her 200 kilometrede var olmak.
Akcan Holding, ikinci kuşaktan Şakir ve Özcan kardeşlerin başında bulunduğu Gaziantep merkezli bir grup. Bir diğer kardeşlerini genç yaşta trafik kazasında kaybeden Şakir ve Özcan Akcan kardeşler, onun ismini ise kurdukları Hatice-Lütfü Akcan Anadolu Lisesi’nde yaşatıyorlar. Bölgede tekstil, turizm ve akaryakıt alanındaki yatırımları ile tanınan holdingin bugünlerde önceliğini verdiği en önemli alan ise hayatımıza giren şarj istasyonları. Bu alana En Yakıt’ı kurarak adım atan ve Türkiye’de ilk şarj istasyonu lisansını alan Akcan Holding, yerli imkanlarla geliştirdiği teknolojiyle öne çıkıyor. En Yakıt en-ix denilen elektrik tanıma sistemi ile hem yakıt hem de elektrik tedariki yapabiliyor. “Şu an her 300 kilometrede bir varız” diyen Akcan Holding Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve En Yakıt İcra Kurulu Başkanı Özcan Akcan ile grubun faaliyetlerini konuştuk.
Öncelikle Akcan Holding’den kısaca bahseder misiniz?
80 yıllık bir firmayız. Kuruluşumuz 1942 yılına dayanıyor. 6 ayrı alanda faaliyetimiz var. Tekstil, akaryakıt ve enerji ile turizm ana faaliyet alanımız. Ayrıca motorlu araçlar, lojistik ve sigorta da varız. Grubun 10 şirketi var. Şakir Bey’le beraber ikinci kuşağız. Üçüncü kuşaktan da beş gencimiz şirket yönetiminde bulunuyor. Son dönemde özellikle tekstil ve enerjiye yoğunlaştık. Türkiye’de ilk elektrikli araç şarj istasyonu lisansı alan şirketimiz olan En Yakıt’ı büyüteceğiz.
Nasıl bir hedef koydunuz?
Yıl sonuna kadar 130 cihaza ulaşacağız. 2024 sonunda ise 300 cihaza ulaşmayı hedefliyoruz. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) verilerine göre yüksek hızlı şarjda kurulu güçte pazarda 3. sıradayız. Lisansı bulunan 147 firma arasında da tüm ağı yüksek hızlı DC olan ilk ve tek ve firmayız.
Peki nasıl doğdu En Yakıt?
Akaryakıtta 35 yıllık tecrübemiz var. Taşıt tanıma sistemiyle pazarda 60 bin müşterimiz var. Bu müşterilerimiz içinde elektrikli aracı olanlar zaman içinde bizden talep etmeye başladı. ‘Temassız ikmali nasıl yapabiliriz?’ diye çalıştık ve elektrikle ilgili yeni yazılımlar ve güncellemeler gerçekleşti. Böylece en-ix teknolojisine sahip bir sistemle QR ve RFID kullanmadan elektrik ikmali yapmaya başladık.
Nedir bu en-ix teknolojisi?
Bu teknolojinin özelliği şu. Türkiye’de lisanslı 147 firma var. Ya QR ile ya da kartla çalışıyor. Biz ise en-ix dediğimiz elektrik tanıma sistemiyle ikmal yapıyoruz. Araçların 12 haneli ID’sini kaydediyoruz. Aracı sokete takar takmaz ‘hoş geldiniz’ deyip ikmale başlıyor. İşlem bitince de karttan parayı tahsil ediyor. Hiçbir ön ödeme, blokaj yok. Uygulamayla Türkiye’de ilk olan bir şey yaptık. Tek uygulama üzerinden hem elektrik hem de akaryakıt alabilirsiniz.
İlk lisans sahibi olmanız nasıl oldu, tetikte mi bekliyordunuz?
Togg’la beraber lisans ve teşvikler ortaya çıkınca En Yakıt’ı bir markadan şirkete çevirdik. Biz zaten hazırdık. En-ix teknolojisini bulmak için lisans öncesi zaten 4 yıllık bir Ar-Ge hazırlığımız vardı. EPDK lisans sürecini başlatır başlatmaz 001 numaralı lisansımızı aldık.
Cumhuriyet’in 100 kuruluş yıldönümü olan 29 Ekim’de ücretsiz satış yaptınız. Nasıldı ilgi?
29 Ekim’de 1.200 müşteriye ücretsiz ikmal yaptık. Benzer kampanyalar sürecek. Ayrıca Türkiye’de bu alanda uygulanan ilk sadakat programımız var. Müşteri alım yaptıkça indirimler alıyor. Şirketler için de özel indirimler sağlıyoruz.
Yüksek hızlı DC’lerde şarj ne kadar sürüyor?
Yüzde 20-80 arası dolum 25 dakika sürüyor. Araca göre şarj süresi de değişiyor.
Sektörünüzün geleceğini nasıl görüyorsunuz?
2024’te 150 bin elektrikli araç beklentimiz var. Türkiye’deki lisans sayısının da önümüzdeki yıl 180 firmaya çıkmasını bekliyoruz. Aslında benzer süreç akaryakıtta da yaşandı. Akaryakıtta 180 lisans sahibi olmuştu. Sonraki süreçte bu sayı 30’a kadar düştü. Akaryakıttaki gibi bir elektrikte de yaşanacak. Önümüzdeki 5 yılda birleşmeler ve ortaklıklar oluştuğunu göreceğiz.
Bu arada EPDK’nın 50 tane kurulum zorunluluğu var. Bunların en az üçü de hızlı şarj dediğimiz DC olacak. DC’lere trafo lazım. Kurulum maliyeti diğer ağır şarjlara göra 50 kat daha fazla. Biz hep 180 kilovatlık DC kurulumu yapıyoruz. Kullanıcılar gönül rahatlığıyla hiç cihaz kapasitesine bakmadan En Yakıt istasyonlarına yanaşabilirler, garanti veriyoruz.
Diğer alanlarda yeni yatırımlarınız olacak mı?
Tekstilde yeni ring tesisi kuruyoruz. Makineler geldi. 52 milyon euro yatırım yapacağız. Şu anda 1.000 çalışanımız var. Tekstildeki yeni yatırımla 2024’te 1.100 kişiye ulaşacağız. Enerjide ise güneşe yatırım yapıyoruz. İplik fabrikasının çatısından 7 megawat kurulum yaptık. Ayrıca 4 megawat da sahada var. 2024’te 22 megawata çıkacağız. 5 yıllık hedefimiz ise 80 megawata ulaşmak.
HEDEFİMİZ ARAÇLARA ÖZGÜRLÜK
En yakıt olarak hangi bölgelerde varsınız?
Türkiye’nin her yerindeyiz. Lisans alan firmalar genelde satışın çok olduğu Batı’da istasyon kuruyor. Biz elektrikli araçla özgürce ve kesintisiz seyahat edebilmek için her yeri kapsama alanına aldık. Sarp Sınır Kapısı’nda da Cizre’de de Samsun’da da varız. Sloganımız araçlara özgürce seyahat ettirmek.
HEDEFİMİZ % 95’LİK KAPSAMA
Bunun için ne yapıyorsunuz?
Müşteri memnuniyetini artıracak çalışmalar yapıyoruz. Müşteri beklentilerini biliyoruz. Tüm şarj ağımızı minimum 180 kw güce sahip cihazlar ile Türkiye’nin yüzde 80’ini kapsayacak şekilde elektrikli araç ile 300 kilometre menzile kadar seyahat edebilen yüksek hızlı şarj ağı kurduk. 2024’te otoyolların yüzde 95’ini kapsayacak yatırımlar yapıyoruz. Hedefimiz 2024’te menzili 200 kilometreye kadar düşürüp insanları araçlarıyla özgürce seyahat ettirmek. Şarj istasyonlarımızı ise insanların vakit geçirebileceği kafe, restoran, dinlenme tesisleri, AVM’ler, oteller ile 7/24 açık olan noktalara açıyoruz.
AVRUPA’YA ELEKTRİKLİ ARAÇLA İLK İHRACAT
İlk şarj lisansı alan firmasınız. Var mı bu alanda başka ilkler?
Elektrikli araçla ilk taşımacılık yaptırdık. Yaptığımız işbirliği sonucu Eyüp Lojistik, çevreci sürdürülebilir taşımacılık konusunda Türkiye’de bir ilki gerçekleştirdi ve hızlı şarj istasyonlarımızdan kesintisiz ikmal sağlayarak ve filosunda yer alan % 100 elektrikli aracı kullanarak Avrupa’ya ekpress yük taşımacılığı yaptı. Gaziantep’ten Bulgaristan’a yaklaşık 1600 kilometre mesafeye parsiyel yük taşıyarak, bir elektrikli araç için en uzun mesafeyi yaptı. Araç Türkiye tarafında 8, Avrupa’da bulduğumuz partnerin istasyonlarında ise 2 ikmal yaparak sıfır emisyonla yük taşıdı.